I LO Węgrów Godło RP
„Mądrość musisz sam z siebie własną dobyć pracą”.
A. Mickiewicz
Mazowieckie Dni Techniki 2019
2019-10-21

W dniu 17 października uczniowie klas drugich i trzecich, realizujący fizykę na poziomie rozszerzonym, brali udział w IX Warszawskich Dniach Techniki, będących integralną częścią Mazowieckich Dni Techniki 2019.

Pierwszym punktem programu było spotkanie w Autoryzowanym Salonie i Serwisie Hyundaia, przy ulicy Hynka 2A. Przedstawiciele firmy, Pan Krzysztof Żyła i Pan Piotr Maciołek, zaprezentowali miedzy innymi najnowszy model KONA wyposażony w napęd hybrydowy, czyli silnik spalinowy oraz silnik elektryczny współpracujące ze sobą. Wyposażenie tego auta w litowo-jonowy akumulator polimerowy, obniża znacznie zużycie paliwa oraz poziom emisji szkodliwych substancji. W salonie uczniowie mogli obejrzeć z bliska także inne dostępne w ofercie modele samochodów marki Hyundai. Po emocjach samochodowych uczniowie udali się do Instytutu Lotnictwa, po którym oprowadzał Pan dr inż. Wiesław Krzymień. Sieć Badawcza Łukasiewicza – Instytut Lotnictwa zajmuje się badaniami między innymi elementów konstrukcji, odporności szyb na przebicie, badaniami w zakresie aerodynamiki, środowiskowymi, prowadzi projekty sprzętu i wyposażenia lotniczego, testowanie silników rakietowych, ekspertyzy dotyczące opracowywania prognoz i strategii rozwoju transportu lotniczego, analizy dynamiki lotu oraz balistyki wewnętrznej silników rakietowych, współpracuje z wieloma jednostkami badawczo-rozwojowymi i produkcyjnymi z krajów Unii Europejskiej, Kanady i Stanów Zjednoczonych. W Instytucie Lotnictwa uczniowie obejrzeli tunele aerodynamiczne oraz poznali metodykę badań prowadzonych w laboratoriach środowiskowych, aerodynamicznych, materiałowych i wytrzymałościowych.
Największe wrażenie na wszystkich zrobił imponujących wymiarów tunel aerodynamiczny małych prędkości - 5 m średnicy i 6,5 m długości. Moc silnika 5,6 MW oraz maksymalna prędkość przepływu powietrza 90 m/s pozwalają zaliczyć ten tunel do światowej czołówki tuneli aerodynamicznych małych prędkości. Obiektami badanymi w tunelu mogą być modele statków powietrznych o rozpiętości skrzydeł do 4 m, obiekty stawiające opór aerodynamiczny (budynki, mosty, konstrukcje przemysłowe) oraz modele wirników. Drugi, z 5 tuneli działających w ILot, to naddźwiękowy tunel aerodynamiczny, z zakresem badanych prędkości od (liczb Macha) M=1,22 do M=3,5(czyli zakresie prędkości od 415m/s do 1200m/s) i zamkniętej przestrzeni pomiarowej o wymiarach 0,15 x 0,15 m. Tunel ten służy do badań zjawisk aerodynamicznych związanych z przepływami ponaddźwiękowymi. W instytucie znajduje się także unikatowy trisoniczny tunel, który może pracować zakresach prędkości odpowiadającym liczbom Macha M = 0,2 - 2,3. Zasilany jest z dwóch kulistych zbiorników sprężonego powietrza o objętości łącznej wynoszącej 2880 m3 i maksymalnym ciśnieniu 6,5 atm. Powietrze sprężane jest dwoma sprężarkami o mocy 2 MW, a pomiary wykonywane są w komorze pomiarowej o przekroju poprzecznym 0,6 x 0,6 m, co klasyfikuje tunel jako największy i najszybszy obiekt w Polsce. Trasa zwiedzania wiodła obok samolotów, śmigłowców oraz właśnie zbiorników powietrza tunelu naddźwiękowego.

Opiekunami w trakcie wyjazdu na MDT byli p. Bogumiła Mazurek (organizator wyjazdu) i p. Dariusz Jaszczur.
...powrót